Miért fontos a só pótlása

A meleg okozta rosszullétek fokozatosan alakulnak ki. A meleg hatására növekszik a verejtékezés, emiatt a folyadék- és sóvesztés. Kialakulását elősegítheti az általános legyengült állapot, hasmenéses, hányásos megbetegedés. Súlyosabb esetben komoly idegrendszeri zavart is okozhat, így felismerése és hatékony kezelése kulcsfontosságú. Különösen az idősebbek és a kisgyermekek a veszélyeztetettek.

Só nélkül nem lennénk képesek egyetlen gondolat megformálására sem, ugyanis az idegrostok csak akkor képesek az impulzusok továbbítására, ha a sóban lévő elemek a kálium és nátrium is jelen vannak. Tehát a sópótlás nem csak fontos, hanem egyenesen nélkülözhetetlen.

A sóhiány magával hozza azt is, hogy a víz átszalad a testen, tehát inkább nem iszik az illető, mert akkor folyton a mosdóba jár… A székrekedés is emiatt van. A vastagbél fontos feladata, hogy érzékelje  a szervezet víztartalmát és ha érzi, hogy alacsony, akkor a béltartalomból kiszívja a lehető legtöbb vizet, így keletkezik a kemény széklet. Ekkor jön ugye a jó öreg hashajtó. És hogy csinál belőle lágy székletet?

Úgy, hogy ezek a pirulák izgatják a bél falát, áteresztővé teszik a víz számára, így víz áramlik be a bélbe és az eleve száraz szervezetből vizet von magához a széklet, mely ezáltal felpuhul…

Igyunk napi 2,5-3 liter vizet és ha azt érezzük, átfolyik rajtunk, valószínű kevés bennünk az ásványi anyag – leginkább a só –  tehát pótoljuk.

Jó minőségű sóra kis adagban mindenkinek szüksége van. A legjobb, ha a hagyományos kősó helyett a tengeri sót választjuk, abból is a finomítatlant, ha be tudjuk szerezni. Miért? A magyarázat egyszerű: az élet a tengerből származik, és a tengeri só összetétele hasonlít a vérsavónk összetételéhez, így támogatja szervezetünk egyensúlyát. A finomítatlan tengeri sóban még mikroalgák is találhatók, és az algákról tudjuk, hogy szerves kötésben tartalmazzák az ásványi anyagokat, ezért szervezetünkben jobban felszívódnak.

Ha csökkentenünk kell a sóbevitelt, akkor fogyasszunk gyakrabban az alábbi élelmiszerek közül: házi készítésű édességek, friss zöldségek és gyümölcsök, házilag préselt zöldség- és gyümölcslevek, sótlan kekszek, sótlan kenyér, főtt tészták (a főzővíz sózása nélkül), müzliszelet. Viszonylag kevesebb sót tartalmaznak a vörös- és fehér húsok, tejtermékek, tojás.

Ha nem tudunk friss zöldséget vásárolni, akkor sóbevitel csökkentése szempontjából a mirelit termékek jobbak, mint a konzervek, melyekbe a tartósítás és ízesítés kedvéért tesznek nátrium-kloridot. A tartósítás miatt erőteljesen sózott májkrémek, pástétomok helyett pedig készítsünk mi magunk ilyen krémeket friss hozzávalókból.

Drasztikusan csökkenthetjük a sóbevitelt, ha a húsokat, halakat pácoljuk! Az alapanyag nemcsak ízletesebb lesz, de puhább is. A fűszeres-olajos, tejes páclébe nem kell só. A páclébe tett húst néhány óráig, de fajtától függően egy-négy napig is pihentethetjük a hűtőben sütés előtt.

Az egészség nem más, mint egy hosszú távra szóló, elkötelezett barátság a tested és a lelked között.